Jay Asher - Tizenhárom okom volt...

Sziasztok!
Íme, a második bejegyzésem, melyben Jay Asher – Tizenhárom okom volt című regényéről írtam egy „kis” véleményt.
Annak idején (3-4 éve) középiskolában egy barátnőm árasztott el rengeteg PDF formátumú könyvvel és mindegyikről (már amelyiket ő már olvasta) mondott pár mondatot, hogy miért olvassam el MINDENFÉLEKÉPPEN! Emlékszem a legtöbb érve ez volt: Nagggyon fog tetszeni! Huhh, nagggyon jó az a könyv! Nagggyon izgi! És erről a könyvről is ugyanezeket szajkózta, de nem bántam meg, hogy hallgattam rá és mai napig van még olyan könyvem, amit tőle kaptam virtuálisan és még kiolvasásra vár.
Hannah sztoriját a sorozat megjelenése után újra elolvastam nosztalgiaképp, de sokkal másabb volt, mint mikor még csak a könyvből tudtam meg a cselekményeket. Két forrássból tudtam megalkotni ezt a véleményt, amit most olvashattok tőlem -a sorozat és a regény.
VIGYÁZAT SPOILER VESZÉLY! CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZÓ SZÖVEG!
Gondolkodtál már azon, hogy miért létezel egyáltalán? Kimerted valaha mondani vagy csak mertél rá valaha is gondolni, hogy…. Na mire? Hát ezaz! Arra, amit Hannah (igaz csak mint szereplő) és sok más ember (a valóságban) megtett… Öngyilkosság.
Minden ott kezdődik, hogy egyre többet gondolkodsz rajta, míg végül eldöntöd: nem bírod tovább és abba szeretnéd az egészet hagyni. De ne tedd! Ez a könyv nem arra buzdít, hogy fejedbe vegyél efféle dolgokat. Nem! Épp az ellenkezőjére: légy erősebb, mint Hannah és ne legyél olyan, mint a 13 ok, az a 13 személy, akiknek köze volt a lány lelki elgyengüléséhez.
Bevallom sokszor éreztem magam Hannah bőrében -persze velem nem történtek még csak hasonló szörnyűségek sem, de az érzések és a kérdések a fejemben ugyanazok voltak: Miért nincs senki mellettem? Vagy ha igen, akkor miért nem igyekeznek az emberek, amikor látják rajtam, hogy semmi sincs rendben… Csak egy sima „jól vagy?”/”minden oké?” elég is lenne, hogy megnyíljak nekik. Ennyire egyszerű az egész: ne utasíts el senkit; törődj a másikkal és ne ítélkezz felette!
 Jay Asher pontosan ezt próbálta érzékeltetni regényében, melyre az utóbbi időben még többen figyeltek fel (köztük én is, immáron másodjára), mióta márciusban elkezdték publikálni sorozat formájában is.

Engem nagyon megfogott Hannah története három éve is, amikor először olvastam és most másodjára a sorozattal együtt, követve a benne zajló eseményeket.
A sorozat készítői mondjuk elég sok plusszt hozzáadtak a sztorihoz, hogy minél látványosabb legyen és észrevettem pár változtatást is: például Clay nem egy nap alatt hallgatta végig azokat a kazettákat (mint a könyvben), hanem napokba telt neki és készített a hetedik kazetta B oldalára egy Bryce-tól eleresztett vallomást miszerint tényleg megerőszakolta Hannah-t; Hannah az utolsó részben nem tablettákat vett be, hanem felvágta az ereit miközben a vízzel teli kádba feküdt (így bizonyára látványosabb volt, mintha a tablettás szitut dobták volna be); a pom-pom lányt, aki kidöntötte a STOP táblát (és később ezzel balesetet is okozott másoknak) a könyvben Jenny-nek hívják, míg a sorozatban Sheri-nek; Jeff, aki Clay-t folyamatosan bátorítja, hogy közeledjen Hannah-hoz (amíg élt) nem sok említést kap a könyvben, mindössze Hannah és Clay részéről is csak egy végzős volt, aki a kidöntött STOP tábla miatt szenvedett balesetet és meghalt, tehát semmi kötődésre nem utal a halott fiú felé a könyvben. És még sorolhatnám az észrevételeimet…
Ehhez hasonlót még nem tapasztaltam, hogy a sorozatban/filmben több kiderül, mint egy könyvből.
Mert mi a megszokott általában? Hogy amiből filmet vagy sorozatot készítenek az közel sem olyan jó, mint mikor olvasod és átéled, mert maximum 2-3 órába iszonyat nehéz belesűríteni még 300 oldal történéseit is és sok fontos momentumot kihagynak. De itt nem így volt. Persze lehet előnyben voltak, mivel egy sorozat több részből rakható össze és lehet fél vagy akár háromnegyed órás is. Nekem nagyon tetszett, hogy a sorozatnak hála mégtöbbet megtudtam erről a történetről, így sokkal kerekebb az egész és ami méginkább lázba hozott az a hír, hogy itt még nincs vége…
…ugyanis Katherine Langford (Hannah Baker-t alakító színésznő) már tudtunkra adta pár hete, hogy megkezdődtek a második évad forgatásai is, amely valószínűleg a kazettán szereplő személyek véleményére épül majd (ki szerint mi és hogyan történt). Ez természetesen nem azt támasztja alá, hogy amiket Hannah állít azokon a felvételeken azok mind hazugságok. Nem. Az ő szemszögéből láttuk eddig mi vezetett a haláláig, de most megismerhetjük Justin, Jessica, Courtney, Tyler, Alex, és többiekéből is.
Szóval hatalmas gratula Jay Asher-nek, amiért megalkotta ezt a tanulságos történetet; Kathrine Langford-nak és a többi színésznek a sorozatból (valamint a rendezőknek és mindenki más aki még közreműködött), akik életre keltették a könyvet és persze hatalmas GRATULA NEKED, AKI MINDEN LELKI EREJÉT BELEADVA MEGISMERTE HANNAH BAKER ÉLETÉT!

Megjegyzések